WERSJA TEKSTOWA

BIELIK
HISTORIA PROJEKTU
KONSTRUKCJA
KADŁUB
UKŁAD STEROWANIA
NAPĘD
DANE TECHNICZNE
NOWA KONCEPCJA W SZKOLENIU
PILOTÓW

POSTĘPY PRAC

Każdy samolot w wersji podstawowej jest przystosowany do zainstalowania systemu symulacji walki powietrznej.

System ten dostarcza następujących możliwości:

  • - symulacja obsługi uzbrojenia
  • - symulacja obserwacji za pomocą radaru lub termowizji pokrywające zarówno rzeczywiste obiekty jak i generowane przez komputer
  • - symulacja obrony przeciwlotniczej wroga

 

"BIELIK"

ODRZUTOWIEC SZKOLNO-TRENINGOWY

nowa koncepcja w szkoleniu
pilotów wojskowych

Przeznaczenie
wersja"A"
Zaprojektowany jako tani samolot do podstawowego i zaawansowanego treningu piolotów wojskowych. W swojej podstawowej wersji przeznaczony do nauki pilotażu podstawowego,akrobacji i nawigacji oraz lotu na małych wysokościach.

wersja"B"

Samolot w wersji cywilnej ,służący głównie do akrobacji i średniozakresowych przelotów na małych wysokościach.

Kliknij na miniaturze aby wyświetlić powiększenie

Autorzy fotografii wykorzystanych na tej stronie:
Wojciech Gorgolewski, Marcin Szender, Michał Pilch i Krzysztof Margański

Początek strony

Konstrukcja
Struktura kompozytowa(kompozyt węglowo - epoksydowy,pracujący w temperaturach do 80 -(C).
Struktura tylnej części kadłuba -ze stopów lekkich
Skrzydła:
-trójdzielne,gdzie centralna część (napływ) jest integralną częścią kadłuba
-skrzydła zewnętrzne wyposażone w sprzężone mechaniczne klapy przednie i tylnie
-skrzydła zewnętrzne o cienkim profilu ( 6 %) i bez zbiorników paliwowych.
-konstrukcja dżwigarowa z przekładkowym pokryciem skorupowym.
Usterzenie :
-poziome płytowe , służące do sterowania poprzecznego i wzdłużnego .
-pionowe podwójne , będące integralną częścią kadłuba z podziałem na ster i statecznik
.

ARTYKUŁY PRASOWE

BANNERY DO POBRANIA

Początek strony
ISKRA II
HISTORIA PROJEKTU

PRZEZNACZENIE
KONSTRUKCJA
UKŁAD STEROWANIA

NAPĘD

DANE TECHNICZNE

NOWA KONCEPCJA W SZKOLENIU
PILOTÓW WOJSKOWYCH

LATAJĄCY SYMULATOR
SAMOLOTU BOJOWEGO

POSTĘPY PRAC
2001 - 2000 - 1999

Kadłub
Struktura kadłuba z przyczyn zarówno projektowych jak i produkcyjnych- podzielona na trzy części:
- część przednia-kompozytowa,zawierająca dwumiejcową hermetyzowaną kabinę pilotów w układzie tandem , przednie podwozie ,przedział wyposażenia elektronicznego,oraz przedni zbiornik paliwa
- część środkowa (kompozytowa) mieszcząca w sobie główny zbiornik paliwa , podwozie główne , oraz systemy hydrauliczne , paliwowe i elektroniczne
- część tylna - z przedziałem silnikowym ,jako struktura ze stopów lekkich wzmacnianych elementami tytanowymi .

DLACZEGO
ISKRA II

Jednostka napędowa

Silnik turbo-odrzutowy o ciągu 1300-1800 kG . W prototypie planowany jest silnik General Electric J-85 o ciągu 1380 kG. W samolocie docelowym ma być zastosowany prosty system wektorowania ciągu .

Układ Sterowania


W podstawowej wersji system sterowania poprzecznego i wzdłużnego mechaniczny - ze wspomaganiem hydraulicznym.
W perspektywie planowany jest pośredni system sterowania z zastosowaniem komputera , który będzie symulował charakterystyki pilotażowe różnych samolotów.
System zasilania w samolocie jest hydrauliczny , przeznaczony do zasilania podwozia ,klap skrzydłowych oraz hamulców aerodynamicznego i hamulca podwozia jak również wzmacniacza w układzie sterowania

Początek strony

ZESPÓŁ KONSTRUKTORÓW "BIELIKA"

Kliknij na miniaturze aby wyświetlić powiększenie

 

 

 

 

 

 

Wyposażenie

Hermetyzowana kabina wyposażona w instalację tlenową z dwoma fotelami wyrzucanymi klasy 00.

W podstawowej wersji wojskowej jak i cywilnej samolot będzie wyposażony w standardowe wyposażenie radionawigacyjne.

W wersji rozwiniętej - samolot wyposażony w system symulacyjny.

ZESPÓŁ KONSTRUKTORÓW "ISKRY II"

Czyżby rewolucja w lotnictwie?

W ramach prac nad samolotem "Bielik" realizowanych przez naszą firmę powstał wydaje się bardzo ciekawy pomysł zwiększenia manewrowości tego samolotu . Po głębszej analizie okazuje się ,że pomysł ten mógłby znaleźć szersze zastosowanie w technice lotniczej i stanowi być może małą rewolucję w tej dziedzinie.

Podstawowym efektem zastosowania pomysłu zgłoszonego już do opatentowania jest możliwość uzyskania w samolocie z normalnym zapasem stateczności statycznej takiego rozkładu sił nośnych na płacie i powierzchniach sterowych, że wszystkie one mogą mieć wielkość dodatnią, we wszystkich stanach lotu.

W szczególnym przypadku przez dodanie z przodu do typowego samolotu komunikacyjnego dodatkowych powierzchni sterująco-wyważających możnaby uzyskać np.w konfiguracji do lądowania stan w którym na skrzydłach, na usterzeniu i na dodatkowej powierzchni sterowej uzyskamy siłę dodatnią przy zachowaniu naturalnej sterownosci samolotu.

Sposób sterowania statkiem powietrznym

 

STRONA GŁÓWNA

HISTORIA

STAN FIRMY
ZKRES USŁUG
ŻYCIORYS WŁAŚCICIELA FIRMY

MDM1FOX

ISKRA II

GALERIA FOTO

WERSJA TEKSTOWA
SERWISU
MARGANSKI.COM

Mapka z planem dojazdu do Firmy

Początek strony

WERSJA TEKSTOWA

BIELIK
HISTORIA PROJEKTU
PRZEZNACZENIE
KONSTRUKCJA
KADŁUB
UKŁAD STEROWANIA
NAPĘD
DANE TECHNICZNE

NOWA KONCEPCJA W SZKOLENIU
PILOTÓW

LATAJĄCY SYMULATOR
SAMOLOTU BOJOWEGO

POSTĘPY PRAC
2003 - 2002 - 2001 - 2000 - 1999

ARTYKUŁY PRASOWE
GALERIA FOTO

 

MARGAŃSKI & MYSŁOWSKI
ZAKŁADY LOTNICZE
Sp. z o.o.
43-382 BIELSKO-BIAŁA
ul. Strażacka 60
tel/fax (33) 8150110
POLAND

e.marganski@pro.onet.pl


Copyright 2000 - 2001 - Z R i P S L -

DESIGN BY - Krzysztof Marganski - webmaster

aktualizacja - 06.01.2003